اوخی :))
اسی فداش چه نازه گوسفنده :))))
مبارک باشه
عیدت مبارک عزیزم ^_^
سلام
عید شما مبارک.
این عید و دوست ندارم
حیوونا گناه دارن ،چرا الکی میکشنشون😢😭😭😭
من حتی ی مدته اصن نمیتونم مرغ و ماهی و.. بخورم
همش میگم خودخواهیه ادم جون ی موجود زنده رو بگیره و بخوره:(((
رسم مسخره ای هست ، حیوونارو نباید بکشن:(
ب جاش یه کار دیگه به خاطر خدا انجام بدن ، ی اخلاق بدشونو قربونی کنن
پول همین گوسفندا و.. ی زندانی آزاد کنند
هزارتا کار هست
مگه خدای ما مهربون نیست؟ اخه برای خدای مهربونمون جون حیوونارو بگیریم؟
عیدت مبارک جانا...:)
اون ی امتحان الهی بوده قضیه اش فرق داره
حیوونای بدبخت چ گناهی کردن اخه؟!
گیاه خوار شدن هم قابل تامله:))))
ولی فکر کنم باید با دکتر مشورت بشه
برای جواب به این سوال باید در مورد این نکته بحث بشه که اولاً: مراد از سؤال (حکمت جایگزینی گوسفند به جای حضرت اسماعیل) چیست؟ از این عبارت دو نوع برداشت وجود دارد:
1. چرا به جای گوسفند موجود دیگری برای قربانی شدن انتخاب نشده است؟
2. اساساً چرا این جایگزینی انجام گرفته است؛ یعنی به چه دلیلی همان حضرت اسماعیل قربانی نشده است؟
برای جواب به سوال اول به حدیثی استناد می کنیم که امام رضا (ع) فرموده اند: اگر خداوند چیزى گران قدرتر از قوچ در میان مخلوقات خود سراغ داشت، هر آینه او را فداء اسماعیل قرار مىداد. [1]
اما در پاسخ به سوال دوم لازم است گفته شود: هدف از این دستور خداوند امتحان حضرت ابراهیم (ع) بود، نه اینکه خداوند می خواست اسماعیل قربانی و کشته شود. روشن است که حضرت ابراهیم نیز از امتحان یاد شده سربلند بیرون آمد، لذا دیگر نیازی به کشته شدن حضرت اسماعیل (ع) نبود.
ثانیاً: سوال مورد نظر از حکمت دستور خداوند به حضرت ابراهیم پرسش کرده است. بنابراین لازم است بدانیم، اگر مراد از حکمت همان دلیل باشد، باید دلیل این دستور خداوند متعال روشن شود که البته، چنین کاری را فقط خود شارع مقدس می تواند تبیین کند؛ چون این خداوند است که به دلایل واقعی احکام آگاهی دارد. بدین ترتیب تنها چیزی که ما می توانیم از دلیل حکم یا حادثه ای برداشت کنیم همان چیزهایی است که از شارع و عقل سلیم به ما می رسد.
با این مقدمه به ذکر برخی از حکمت های دستور خداوند به حضرت ابراهیم برای ذبح گوسفند می پردازیم.
1. این گوسفندان نوعی هدیه برای حضرت ابراهیم (ع) به حساب می آیند.
2. یادگاری برای دو عبد صالح: متجاوز از یک میلیون گاو و گوسفند و شتر، روز عید قربان در وادى منى به دست حجّاج مسلمان ذبح مىشود و نغمه روحانى «بسم اللَّه وجهت وجهى للذى فطر السموات والارض»، در فضاى قربانگاه طنین مىاندازد و خاطره اعجابانگیز و الهامبخش دو عبد موحّد و دو بنده با اخلاص خدا «ابراهیم و اسماعیل» (ع) را در دلها زنده مىسازد. چشم دنیا را به هزاران سال پیش بر مىگرداند و صحنه عجیب و تکاندهندهاى از معرفة اللَّه و تسلیم در برابر معبود را به جهانیان نشان مىدهد که پدرى پیر و کهنسال با چهرهاى نورانى که آثار عظمت و جلالت روحش از سیماى متین و آرامش نمایان است، در همین وادى ایستاده و آستین بالا زده و تیغ برندهاى در دست گرفته است، در حالتى که فرزند جوان خود را که اندامى موزون و رخسارى زیبا دارد، بر زمین خوابانده و با قوّت قلبى تمام، تیغ برّان، به گلوى فرزند جوان مىکشد که : "یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُک"؛ پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح مىکنم .
3. قربانی نماد مبارزه با تعلقات نفسانی
قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است. همان طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم (ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل (ع) برای این منظور بوده است تا آن حضرت در پرتو این عمل با سرسخت ترین و ریشه دارترین عامل تعلق نفس که حب فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلق نفسانی را ریشه کن سازد. بنابراین همان طور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلقات حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است. بر این اساس قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلقات و وابستگی های دنیایی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیاطلبی است.طبق بیان نورانی امام سجاد (ع ) حج گزار و قربانی کننده با تمسک به حقیقت ورع، گلوی دیو طمع را بریده، او را بکشد. بنابراین صرف ذبح گاو و گوسفند و یا نحر شتر و رها کردن آنها بدون توجه به سر قربانی، مایه تعالی حج گزار نخواهد بود، از این رو از باب تشبیه معقول به محسوس، شایسته است قصد او از این عمل، کشتن دیو درونی حرص و طمع باشد.
4. کسب تقوا و تقرب به خداوند: قرآن مجید در این زمینه می فرماید: "گوشتها و خونهاى این قربانیان هرگز به خدا نمىرسد بلکه آنچه به خدا مىرسد تقوا و پرهیزگاى و پاکى اعمال شما بندگان است..."؛ [2] زیرا اصولاً خدا نیازى به گوشت قربانى ندارد؛ چرا که او نه جسم است و نه نیازمند، او وجودى است کامل و بى انتها از هر جهت.
به تعبیر دیگر، هدف خداوند از واجب کردن قربانی آن است که شما با پیمودن مدارج تقوا در مسیر یک انسان کامل قرار گیرید و روز به روز به خدا نزدیک تر شوید، همه عبادات کلاس هاى تربیت است. قربانى درس ایثار و فداکارى و گذشت و آمادگى براى شهادت در راه خدا به انسان ها مىآموزد، و درس کمک به نیازمندان و مستمندان. [3]
اگر تنها به حکمت های گفته شده نظر داشته باشیم، حتی در صورتی که از گوشت های قربانی هیچ استفاده ای نشود باز این حکمت ها می تواند حاصل شود.
5. کمک به مستمندان (اطعام آنان)از آیات قرآن به خوبى استفاده مىشود که یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصرف هاى لازم برسد، هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند.[4]
بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشت هاى قربانى را در سرزمین منى بر روى زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاک ها مدفون کنند، بلکه گوشت های حاصل از قربانی در سرزمین مقدس منی باید در درجه اول به مصرف افراد نیازمند آن سرزمین برسد و اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشوند، باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند. حتی بر اساس این حکمت نیز اگر این گوشت ها به موقع به دست افراد نیازمند نرسد و فاسد گردد، نباید گفت پس قربانی لازم نیست! بلکه مسلمانان باید سعی کنند با استفاده از امکانات پیشرفته این ثروت عظیم را حفظ کرده و در اسرع وقت در اختیار نیازمندان قرار دهند. به عبارت دیگر؛ نباید گفت چون به دست فقرا نمی رسد قربانی نکنید، بلکه باید گفت چون قربانی واجب است و یکی از حکمت های آن هم استفاده فقرا از این گوشت است، باید امکانات لازم را فراهم کرد. [5]
ننه آشنا
اینا دلیلی بر کشتن ی جاندار زنده میتونه باشه؟
پروتئین ک گوشت فراهم میکنه کلم بروکلی هم داره ،اینم اون حرفی ک گفتی برای بدن لازمه
گفته از مال دنیایی دل بکنه نه ی موجود زنده رو بکشه ک:| قربونی رو بدن ب فقیر خب یعنی فقیر فقط گوشت میخوره؟
حالا بیا فرض رو بر این بگیریم حضرت اسماعیل ب جای گوسفند بچه اش رو قربونی کرده بود یعنی هر ساله انسان ها باید بچه هاشونو میکشتن؟
شیطونه میگه برم خانواده برتر پست بنویسم
ولی حیف حوصله ندارم😂
چرا اکثر وقتا ک من سوال میپرسم تهش بهم میگن
تو ذهن ادما نمیگنجه :| یعنی ماها اینقدر ذهنمون کوچیکه؟
مگه خودت بالا نگفتی تهذیب نفسه :| اخه برای اون ادم پولدار ک پول مکه رفتن داره. پول گوسفند چیزی نیست ک بخواد باهاش دل از مال دنیا بکنه
فقط ما تو ذهن گوسفندا وحشی ب نظر میایم😭
اونایی ک خدا بهشون کمک میکنه ب نظرم ب خاطر نفس کارشون یعنی بخشش هست نه کشتن گوسفندا !
ذهنم درگیرشه با هرکسی ک میخواسته قربونی کنه هم بحث کردم😐😂
اصن الان میرم سراغ اقای افغانی 😂😂😂
شاید بلد باشن
خدا بیامرز گوسفند خوبی بود ...فقط یکم سر وزبون داشت که کار دستش داد!...
عیدت مبارک!
:)
ما یه عمو داریم برای خودش یه پا نظریه پردازه بیا و ببیییننن 😅
ایشون میفرمایند : ابراهیم یک قاتل به الفطره ست ! و سند این حرف . اقدام به دوبار قتل پسرش اسماعیل ! یبار وقتی خردسال بود به همراه مادرش برد صحرا ولشون کرد که از تشنگی بمیرن ولی به امر خدا چشمه زمزم جوشید ! بار دوم هم دید یه پسر جوان روبروش ایستاده . گفت این کیه ؟ فهمید این همون اسماعیل که میخواسته بچگیش بکشتش ولی جون سالم به در برد ! گفت این دفه دیگه خودم سرتو میبرم ! چاقو رو ورداشت که بازم خدا به داد اسماعیل رسید.
خلاصه ابراهیم قاتل به الفطرس که خدا با معجزاتش اسماعیل رو از دستش نجات داد !😅
(داستان بالا نظریات عموی افغانی است و شما جدیش نگیرید)
منم تا حدودی با خانم سکوت شلوغ موافقم
بعضی امتحانات مختص اولیا بوده و بس . نمیدونم چرا مردم عادی و پیروان اون دین سعی بر انجام و ادامه اون امتحان رو دادن !
اگر فرمان خداست امتحان عمومیه
چرا مثل حضرت سلیمان خدا فرنان نمیده ماهم بر زمین و زمان حکومت و پادشاهی کنیم و امتحان پس بدیم؟😅
میییگممم :
حضرت ابراهیم درون اتش افتاد ! هندوها برای تزکیه نفس بروی زغال گداخته و اتش راه میرن ! ما حرکت هندوها رو احمقانه و خرافی میدونیم ! و هیچ مسلمانی خودش رو دز ازمون اتش قرار نمیده !
حضرت ابراهیم یکبار گوسفند قربونی کرد! مسلمونها هرسال قربونی میکنن ! ما حرکت مسلمونها رو ایمان به خدا و یاداوری ازمون ابراهیم میدونیم !
بعضیا ماه محرم قمه میزنن به یاد حضرت زینب ! و با قمه زدن ابراز همدردی میکنن با ایشون ! خیلیها میگن این کار احمقانه س !
بعضیا به یاد شلاقهای زده شده بر پشت 72تن در کربلا ماه محرم تیغ میزنن به پشتشون ! خیلیا میگن اینکار احمقانس!
هاجر همسر ابراهیم در صحرا دوید ! حاجیان به یاد ایشون میدون!
خلاصه تاریخ اولیا و انبیا پر از ازمون و امتحان بوده برای اونها . برای اونها . برای اونها . اینکه بعد از هزاران سال افراد بدون هیچ دلیل و منطقی فقط سوار بر افکار واهی و من دراری خودشون اون اعمال و ازمون رو انجام میدن هیییچ ارزشی نداره..
امروزه همین مسلمونها از هزار ازمون و امتحان مختص خودشون رد میشن ! ولی بفکر پاس کردن ازمون اولیا هستن...
«و چهارپایان را آفرید؛ در حالی که در آنها برای شما وسیله پوشش و منافع دیگری است و از
گوشت آنها میخورید!». سوره نحل.
«و چهارپایان برای شما حلال شده، مگر آنچه (ممنوع بودنش) بر شما خوانده میشود»سوره مائده.
تو داستان حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل که خدا از لطف ویژه خود به آنها در رساندن نوع خاصی از پرندگان به نام «سَلوی» برای تغذیه خبر می دهد: «و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم و «منّ» و «سلوى» را بر شما فرستادیم (و گفتیم:) از نعمتهاى پاکیزه اى که به شما روزى داده ایم بخورید! (ولى شما کفران کردید) آنها به ما ستم نکردند بلکه به خود ستم مى نمودند».سوره بقره.
«منّ» را برخی از مفسرین، عسل یا صمغ و شیره شیرین درختی خاص و «سَلوی» را نوعی پرنده پرگوشتی که اندازه کبوتر است، دانسته اند و برخی نیز تصریح کرده اند که منظور از «سَلوی» بلدرچین است.
منّ و سلوی، غذایی مقوی را تشکیل میداده که خداوند متعال برای بنی اسرائیلی که مجبور به پیاده روی طولانی در بیابان شده بودند، روزی کرده بود. اما بنی اسرائیل که قومی لجوج بودند، کفران نعمت و ناسپاسی کرده و به جای این خوراک مقوی، درخواست سبزیجات و حبوبات کردند که ارزش غذایی کمتری داشت:
«و (نیز به خاطر بیاورید) زمانى را که گفتید: اى موسى! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفاء کنیم! از خداى خود بخواه که از آنچه زمین مى رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، براى ما فراهم سازد. موسى گفت: آیا غذاى پست تر را به جاى غذاى بهتر انتخاب مى کنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهرى فرود آئید زیرا هر چه خواستید، در آنجا براى شما هست. و (مُهر) ذلت و نیاز، بر پیشانى آنها زده شد و باز گرفتار خشم خدا شدند».سوره بقره.
و همینطور آیه هایی داریم درمورد گوشت آبزیان و حرام و حلال ها...
ببین انسان ساختار بدنش و دستگاه گوارشش هم گوشت میپذیره و هم گیاه...و از همون اول به طور غریزی، هم گوشت میخورده هم گیاه اما مثلا شروع نکرده سنگ بخوره!
گیاهخواری به تنهایی و گوشت خواری به تنهایی ، هردوش به بدن ضرر میزنن(به طور علمی ثابت شده) و اسلام میگه بیا میانه روی کن...میگه هرروز گوشت نخور چون قصی القلب میشی ولی گوشت نخوردنت هم از ۴۰ روز نباید بیشتر بشه...میگه گوشت خوک و فلان حیوونا حرامه چون مضره واسه بدنت...
از اون ور میگه از حلال های خدا استفاده کن و خدا جهان رو برای تو رام و مسخر کرد...
اینا نیاز بدنه (ثابت شده ی علمی و درموردش مقاله هست)..و مطمئن باش هیچ وقت گوشت جای گیاه و یا گیاه جای گوشت رو نمی گیره...
هرکاری کردم متنم مرتب نشد : (
سلام به همگی
اقای افغانی
خیلی ممنون که نظر گذاشتید، هر چند من از این دیدگاه بهش نگاه نکرده بودم و فقط حسم میگفت غلطه
ولی حرفای شما خیلی منطقی تره به نظرم ،خوشحالم ک نظرتونو پرسیدم
فرشته روی زمین
خوبی؟ خیلی وقته پیدات نیستا:)))
بابت اوردن این ایات ازت ممنونم ،جای تامل داره ولی نمیدونم چرا نمیتونم هضم و درکش کنم
یادمه ی بار تو کتاب انسان و حیوان صادق هدایت خوندم که
فکر کنم گفته بود افریقا وقتی حیوانات برای اولین بار انسان رو دیدن بهش نزدیک شدن ولی بعدش ک دیدن اسان اونا رو میکشه فرار کردن
من دوست ندارم خونخوار یا وحشی یا ظالم ب نظر بیام حتی از نگاه حیوانات دیگه
حالا بذار برم ببینم متنشو پیدا میکنم یا نه
اینکه گیاه خوار شدن مضرر هست از لحاظ علمی اثبات شده ؟ من کجا میتونم متنشو بخونم
البته اینکه اینو ی جایی خوندم دلیل بر درست بودنش نیست
ولی خب احساس بدی رو بهم منتقل کرد ،مثلا ادم با خودش فکر میکنه این برتریه انسان بر بقیه چیه؟ عقل و تفکر؟ خوب خیلیا ازش استفاده نمیکنن اصن (حتی شاید خودم!) این همه جنگی که داشتیم و هم نوعامونو کشتیم؟ چی ماها باعث میشه که بخوایم بقیه حیوونا رو بکشیم و بخوریم؟ درصورتی که نگاه کنیم خیلیاشون از ماها بی ازار ترن !
الان منم درگیر ی جای دیگه ام 😂😂😂
بعدا میام حرف میزنیم
نمیخواممم😐
حیوونا گناه دارن
سلام : )
راستش قبلا یه همایش گیاهخواری رفته بودم(البته اون تبلیغ گیاهخواری بود : )) ) بعدش درموردش تحقیق کردم و کلا همایشه برا من نتیجه ی عکس داد ^__^ ..الان فقط چیزایی که میدونم رو میگم، یه مقاله ی خوب هم هست که اگه تونستم پیداش میکنم میدم بخونی...
گیاهخواری مضره(خام گیاهخواری مطلق) ...تو گیاهخواری مطلق ، لبنیات و گوشت و میگو و ماهی و تخم مرغ و روغن ماهی و حتی عسل مصرف نمیشه چون از حیوانات بدست میان...حالا فرض کن مثلا ماهی و زرده تخم مرغ و عسل با اون همه خواص رو بذاری کنار...! ( این چندمورد به تنهایی کلی حرف و جای تامل دارن)
البته بعضی از بیماریهای سخت با خام گیاهخواری درمان میشه اما مشکلات دیگه ای پیدا میکنن...اما مثلا تو طب سنتی هم تو بعضی درمانها ، توصیه به چهل روز گیاهخواری میشه اما از "بیشتر گیاه خوردن" استفاده میکنن نه از گیاهخواری مطلق...
خام گیاه خواری باعث کمبود خون و آهن و B12 میشه و درنتیجه معمولا مکمل غذایی مصرف میکنن...یا مثلا تو مدت زیاد ، پوکی استخوان و مشکلات مفصلی و کملود کلسیم ایجاد میکنه..تحقیق کردن دیدن تو گیاهخوارها شکستگی استخوان بیشتره...
برای مادران باردار و شیرده اصلا توصیه نمیشه...یکی از تغذیه های خیلی خوب مادرهای باردار ، جگره(تاثیرش فوق العادس) حالا فرض کن جگر براشون ممنوع باشه..!
یکی دیگه اینکه خستگی و ضعف اعصاب و مشکل خواب پیدا میکنن..و (ببخشید) نفخ و اسهالشون زیاد میشه...
آفریده های خدا بی حکمت نیستن ...این چرخش و قوانین دنیاست...مثلا چرا نمیگیم
"دلم نمیاد گیاه بخورم...گیاهی که اینقدر قشنگ رشد میکنه و پیام بخش امید و سرسبزیه و واسه خودش یه کارخونست رو چرا باید خورد؟؟! "
: )
نه به چشم ظالم نگاهت نمیکنن...حیوونا میگن:
"تمام ثانیه های خوردن و خوابیدن ، همه اش به هوای توست..ای سکوتِ عزیزتر از جانم♡ " گاهی هم میگن " بی تو هرگز" و گاهی "بععععععع"که همین بعععع کلی با علاقه و عشق از جانب گوسفندا گفته میشه : )))))))))))))
وقتی کلتو بریدن اون وقت میبینم اگه به عقب برمیگشتی بازم اینو میگفتی؟...چه دوره زمونه ای شده...گوسفندا هم زبون باز شدن!